متولی صدور جواز شهرداری است یا راه آهن!

اهالی ساکن در حریم راه آهن تهران ـ تبریز در محدوده منطقه18 برای ساخت خانه های فرسوده خود با مسائل عدیده ای روبه رو هستند.

متولی صدور جواز شهرداری است یا راه آهن!

این افراد هم مثل ساکنان شهرک شهید بهشتی منطقه16 که در حریم راه آهن زندگی می نمایند، برای دریافت مجوز ساخت باید از هفت خان رستم عبور نمایند، چراکه مسئولان حوزه شهرسازی شهرداری های مناطق نمی توانند بدون اجازه مدیران شرکت راه آهن به آنها جواز ساخت بدهند. بنابراین همه مالکان موظفند ابتدای امر به شرکت راه آهن مراجعه نمایند و با دریافت مجوز بلامانع ساخت وساز از شرکت راه آهن، مجدداً به شهرداری مراجعه نمایند. جدا از بحث وقت و انرژی که باید صرف این کار گردد، باید به هزینه های زیاد این گونه جوازهای ساخت اشاره نمود که باعث گلایه مندی و نارضایتی اهالی شده است.

  • حریم خط راه آهن متری چند؟

شهروندان ساکن در شهرک سینا امیدوارند مسئولان صدای آنها را بشنوند و برای برطرف گرفتاری شان هرچه زودترکاری نمایند. رسول خادمیان از معتمدان محله که سال هاست در شهرک سینا زندگی می نماید به نمایندگی از شهروندان چند موضوع را با طرح چند سؤال مهم مطرح می نماید. وی می گوید: آیا شرکت راه آهن می تواند برای ساخت بنا از مردم پول بگیرد؟ اگر چنین است صندلی شهرداری چیست؟ افرادی که قرار است خانه های فرسوده و درحال ریزش خود را تخریب نمایند و از نو بسازند چرا باید به 2مرکز هزینه بدهند؟ تازه این اول ماجراست چون پولی که راه آهن برای ارائه جواز از مردم می گیرد، تفاوت زیادی دارد. کارشناسان شرکت راه آهن طبق مساحت زمین و مسافت ملک تا ریل راه آهن از مالکان پول می گیرند که این مبلغ بین 10تا 100میلیون تومان است. وقتی شهروندان این هزینه را پرداخت کردند، باید به حوزه شهرداری مراجعه و برای صدور جواز ساختمانی هزینه زیادی پرداخت نمایند. اگر این املاک در حریم راه آهن و دراختیار شرکت راه آهن است و شهرداری نیز هیچ دخل و تصرفی در آن ندارد و حتی نمی تواند جواز ساخت به این املاک بدهد، پس چرا باید به شهرداری پولی بابت این جوازها پرداخت گردد، اگر این طور نیست و وظیفه شهرداری هاست، چرا شرکت راه آهن از مالکان هزینه می گیرد؟ جالب اینکه وقتی شرکت راه آهن جواز می دهد، هزار اما و اگر جلو پای مردم می گذارد و اگر بعدها اتفاقی بیفتد، می تواند زمینش را پس بگیرد. شهروندان شهرک سینا در محله خلیج فارس جنوبی منطقه18 آمادگی دارند تا در صورت احتیاج مدارک و مستندات خود را در این زمینه به مراجع قانونی ارائه نمایند.

  • خانه مان را نصف قیمت نمی خرند

ساکنان حریم راه آهن در شهرک سینا برای ساخت خانه های فرسوده با مسائل فراوانی روبه رو هستند. سید عزیز موسوی دبیر و عضو سابق شورایاری محله خلیج فارس جنوبی که بارها مسائل ساکنان شهرک سینا را پیگیری نموده است می گوید: این محله بیش از 60سال قدمت دارد. وقتی اهالی اینجا آمدند و برای ساختن خانه اقدام کردند، کسی به آنها نگفت که درحریم خط آهن ساکن شده اند و باید عواقب آن را بپذیرند. آن سال ها این حرف ها نبود و کسی به خانه های مردم در حریم راه آهن کاری نداشت، اما پس از گذشت چند دهه راه آهن مدعی است و حتی برای ساخت خانه های فرسوده مقررات سخت و دشواری می گذارد. راه آهن پول زیادی برای مجوز ساخت وساز از اهالی می گیرد که معلوم نیست بابت چیست؟ یکی از سالمندان شهرک سینا که در خانه ای کوچک و بسیار فرسوده در نزدیکی خط راه آهن زندگی می نماید، می گوید: بیشتر این خانه های قدیمی سند مالکیت منگوله دار دارند، پس چرا مالکان باید نگران نوسازی خانه های خود باشند. خانه های ما را به خاطر قراردریافت درحریم ریل راه آهن نصف قیمت هم نمی خرند. آیا این انصاف است.

  • پاسخ مسئول

    برای ساخت در حریم راه آهن، تأییدیه ضروری است

    شهروندان حق دارند در ساختمان های ایمن و نوساز زندگی نمایند، اما متأسفانه در زمینه املاک فرسوده واقع در حریم خط راه آهن، شهرداری نمی تواند تصمیم گیری کند و دستمان برای یاری به شهروندان بسته است. اکنون تنها درصورت تأییدیه کارشناسان راه آهن تهران، مجوز ساخت در این محدوده داده می گردد.

    سید محمد فیاض، شهردار منطقه 18

  • بازسازی و تجدید بنا ممنوع است

    حریم و محدوده های ریلی (حدود حریم راه آهن) عبارتند از عرض 117متر از دو طرف محور راه آهن (17متر حریم اختصاصی +30متر محدوده تأسیساتی + 70متر محدوده نظارتی) که ساخت بنا در این محدوده ممنوع است. اقدام های مجاز در این محدوده هم عبارتنداز: شبکه های تأسیسات زیربنایی نظیر خطوط آب، برق، فاضلاب، گاز، نفت، مخابرات و امثال آن. بنابراین ساخت اعیان به هرترتیب در این قسمت ممنوع است. این قانون از سال1379 به همه سازمان ها و نهادهای دولتی اعلام شده است. علی ایحال با عنایت به تصویب این قانون در سال1379، اعیانی ها و ساختمان ها و به طور کلی بناهایی که قبل از تصویب قانون در این محدوده وجود داشته قابلیت رهن، انتقال یا اخذ سند تک برگی را خواهند داشت، اما هرگونه اقدام دیگر از جمله تجدید بنا، بازسازی و هرگونه تغییرات دیگر در این بناها ممنوع است.

    خسرو رشیدی، سرپرست معاونت فنی و زیربنایی شرکت راه آهن

منبع: همشهری آنلاین

به "متولی صدور جواز شهرداری است یا راه آهن!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "متولی صدور جواز شهرداری است یا راه آهن!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید