کورسا B؛ 25 سال بعد

به گزارش مجله سرگرمی، نسل اول کورسا در نیمه سال 1982 کار خود را آغاز کرد. عرضه اولیه اوپل کورسا کاملا محتاطانه انجام شد. اوپل برای اینکه از موفقیت محصول جدید و کوچک مطمئن گردد برای آغاز عرضه بازارهایی را انتخاب کرد که اقبال بیشتری نسبت به اتومبیل های جمع و جور نشان می دادند. در آن موقع بین 34 تا 43 درصد بازار اتومبیل فرانسه، ایتالیا و اسپانیا در اختیار اتومبیل های کوچک بود. جالب است بدانید که نسل اوپل کورسا در زاراگوزای اسپانیا مونتاژ می شد. نسل اول کورسا با نام کورسا اِی (Corsa A) شناخته می گردد.

کورسا B؛ 25 سال بعد

بهار 1993 نوبت به اوپل کورسا ب (Opel Corsa B) رسید. در این دوره کار اوپل کورسا رونق قابل توجهی گرفته بود و در بازارهای مختلفی تحت برند های گوناگون عرضه می شد. همچنین فراوری آن دیگر به واحد اسپانیا محدود نبود. فراوری این نسل از کورسا به غیر از اروپا در برزیل، آرژانتین و چین نیز انجام می شد. کشورهای بسیاری نیز از مکزیک و کلمبیا گرفته تا ونزوئلا، مصر و اکوادور نسل دوم کورسا را مونتاژ می کردند. این نسل از کورسا بود که دو دهه پیش از سال 1372 به بازار ایران نیز راه پیدا کرد و توانست هواداران خود را نیز پیدا کند.

تجربه سواری بعد از 25 سال

اولین نکته ای که در خصوص اوپل کورسا می توان به آن اشاره نمود مالی بودن آن است. حال سوالی مطرح می گردد: عملکرد اوپل در فراوری و عرضه این اتومبیل مالی در ابتدای دهه 90 تا چه اندازه موفقیت آمیز بوده است؟

همان طور که گفته شد، نسل اول کورسا توانست به نتایج خوبی در بازارهای هدفش دست یابد. این مسئله باعث می شد همزمان با باز شدن راه برای توسعه چنین محصولی، مسئولیتی که بر دوش نسل دوم آن قرار می گرفت سنگین تر از قبل باشد. شکست نسل دوم کورسا می توانست به منزله از دست رفتن فرصت ها و هدر رفتن سرمایه های بسیار مهمی باشد.

داخل کابین اوپل کورسا بی

با این تصور که اوپل کورسا اتومبیلی مالی است، ممکن است گمان کنید با اتومبیل نه چندان راحتی روبه رو هستید که صرفا برای آن طراحی شده تا شما را از نقطه ای به نقطه دیگر برساند، بی آنکه چیزی بیش از این در اختیارتان قرار دهد. باید بپذیریم که کورسای مورد بحث از کم ترین امکانات ممکن برخوردار بود اما این به این معنا نیست که سواری آن برای سرنشین ناراحت و راندن آن مانند کار در اردوگاه های کار اجباری جنگ جهانی دوم باشد! اوپل کورسا اتومبیل کوچک و کم وزنی است و این یعنی فاصله محور کم و مانورپذیری قابل قبول. در این اتومبیل خبری از فرمان هیدرولیک نیست اما به لطف وزن کم و تایرهای کوچک و متناسب، کنترل فرمان آن چندان کار سخت و پرزحمتی نیست. کولری هم در این اتومبیل تعبیه نشده و تنها یک بخاری برای آن در نظر گرفته شده است. با این حال نمی توان از کنار طراحی راحت جایگاه های آن بی توجه گذشت.

سیستم تعلیق نسل دوم کورسا نیز عملکرد نرم و راحتی دارد و به هیچ وجه خسته کننده نیست. اوپل برای پایین نگه داشتن مصرف سوخت و پایبندی به هدف عرضه یک اتومبیل مالی تا حد ممکن با حذف سیستم هایی نظیر کولر و هیدرولیک سعی در استفاده بهینه از پیشرانه 1.2 لیتری چهار سیلندر آن داشته است. با گذشت 25 سال این اتومبیل همچنان هواداران سرسختی دارد و نمونه های سالم آن به قیمت های نسبتا بالایی خرید و فروش می شوند. می توان تصور کرد نسل های جدید آن که تعدادی از آن نیز طی سال های گذشته وارد ایران شد، اگر امروز در ایران حضور داشتند چه سهم قابل توجهی از بازار این اتومبیل های جمع وجور و کم مصرف را می توانست در اختیار خود بگیرد.

safariro.ir: سافاری رو: مجله گردشگری و مسافرتی به همه جای دنیا

mosaferatro.ir: مسافرت رو: مجله گردشگری و مسافرتی

منبع: دیوار
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 42917

به "کورسا B؛ 25 سال بعد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کورسا B؛ 25 سال بعد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید