چند راه چاره ساده برای درمان افسردگی فصلی

به گزارش مجله سرگرمی، یک روانشناس درباره علل ابتلای افراد به افسردگی فصلی و راهکارهای مقابله با آن توضیحاتی داد.

چند راه چاره ساده برای درمان افسردگی فصلی

زهرا امام روانشناس و مشاور در گفت وگو با خبرنگار ، درباره اختلال افسردگی فصلی اظهار کرد: افسردگی فصلی مانند اختلال افسردگی است، اما تنها وجه تمایزش آن است که یک الگو تکرار شونده دارد، یعنی هر سال فرد در یک فصل دچار افسردگی می شود.

وی اضافه نمود: احساس ناراحتی، بی حوصلگی، ناامیدی، آشفتگی و بی ارزشی و کاهش وزن و اشتها و تمرکز از جمله نشانه های کلی افسردگی هستند و افراد افسرده اشتیاقی به انجام کارهای مورد علاقه خود در گذشته ندارند و در صورت حاد شدن این اختلال، افکار خودکشی را در سر می پرورانند.

این روانشناس ادامه داد: یکی از علائم افسردگی افراد در فصل زمستان خواب زیاد است، این افراد اجتماع را دوست ندارند و مصرف کربن هیدرات ها در آن ها افزایش می یابد؛ همچنین یکی از نشانه های افسردگی در فصل تابستان بی خوابی است، فرد آشفتگی و بی قراری دارد و رفتار های خشونت آمیز در آن دیده می شود.

امام درباره عواملی که خطر ابتلا به اختلال افسردگی را افزایش می دهند، گفت: یکی از عوامل افزایش خطر ابتلای افراد به افسردگی جنسیت است، بر همین اساس اختلال افسردگی در زنان 4 برابر بیشتر از مردان است؛ همچنین عامل جغرافیا از دیگر عوامل افزایش اختلال افسردگی است، چراکه در مناطق سردسیر ابتلا به افسردگی بیشتر از مناطق گرمسیر است.

وی با بیان اینکه علل خانوادگی از دیگر عوامل افزایش خطر ابتلا به افسردگی است، اضافه نمود: اگر یکی از اعضای خانواده دچار افسردگی باشد، خطر ابتلا به افسردگی در فرد نیز افزایش می یابد.

این روانشناس گفت: افرادی که مبتلا به افسردگی دو قطبی هستند، شکست های عاطفی را تجربه کردند، شوک بعد از حادثه شدند و یا عزیزی را از دست دادند بیشتر در معرض ابتلا به اختلال افسردگی فصلی قرار می گیرند.

امام درباره درمان افسردگی فصلی شرح داد: درمان اختلال افسردگی فصلی دارو درمانی، روان درمانی و مصرف ویتامین دی است، اگر فرد ورزش کند، با ترشح اندورفین آرامش در او ایجاد می شود و احساسات منفی اش کاهش می یابد.

راهکار برای رهایی از حس یکنواختی

این روانشناس گفت: افراد در صورت مشاهده این گونه علائم در خود حتما با یک روانشناس مشورت کنند، چرا که افسردگی فصلی از ابتدای پاییز آغاز و تا بهار ادامه می یابد و یکی از علت های اصلی بروز این اختلال کاهش نور خورشید است، به همین دلیل با ورزش و قرار دریافت در معرض آفتاب می توانند از ابتلا به آن پیشگیری کنند.

pariha.com: پریها: اخبار، سرگرمی، ورزش، فال، پزشکی، سینما، هنر، گردشگری

ariyablog.ir: آریا بلاگ: آخرین اخبار و رویدادهای ایران و جهان

hadiee.ir: مجله هدیه: از مسافرت تا ورزش از همه چیز و همه جا

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 56045

به "چند راه چاره ساده برای درمان افسردگی فصلی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چند راه چاره ساده برای درمان افسردگی فصلی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید