چربی های ضروری برای مغز!

مغز برای ارائه عملکرد درست و حفظ سلامت خود به اسید های چرب امگا و به طور خاص اسید های چرب امگا-3 احتیاج دارد.

چربی های ضروری برای مغز!

به گزارش، اگر مغز چربی های ضروری مورد احتیاج خود را دریافت نکند، قادر به ارائه درست عملکرد های حیاتی خود نیست. از این رو، افزودن مقداری چربی های سالم به رژیم غذایی که مغز و اعصاب به آن احتیاج دارند، اهمیت دارد.

مغز انسان حدود 10 تا 20 برابر بزرگ تر از مغز پستانداران بزرگ، مانند نهنگ یا فیل است. از این رو، مغز انسان تقریبا 600 کیلوکالری در روز صرف می نماید که حدود 30 درصد از کل کالری روزانه مورد احتیاج یک فرد عادی است. به طور کلی، ما بزرگ ترین و توسعه یافته ترین قشر خاکستری را در قلمرو حیوانات داریم.

به موازات تکامل مغز، انسان ها مواردی مانند تفکر انتزاعی، تخیل، تامل، درون گرایی و دنیای خیالی را توسعه داده اند. اما دلیل این تکامل جالب توجه که ما را به موجودات هوشمند امروزی تبدیل نموده است چیست؟

به طور خاص، به نظر می رسد دو دلیل برای این که چرا مغز انسان چنین سیر تکامل خوبی را دنبال نموده است وجود دارد: پختن غذا و یک رژیم غذایی غنی و متنوع.

پختن غذا زمان گوارش و همچنین انرژی مورد احتیاج برای جویدن بدون دردسر موادی مانند فیبر غذایی و کلاژن را کاهش می دهد. کاهش زمان جویدن ممکن است موجب بهبود حافظه و توانایی شناختی شده باشد. همچنین، اندازه روده ها کوچکتر شده و این به تنوع بیشتر جمعیت باکتریایی روده منتج شده است.

افزوده شدن پروتئین های حیوانی به رژیم غذایی انسان تسریع توسعه و رشد مغز را موجب شده است. به گفته کارل زیلس، متخصص علوم اعصاب از آلمان، مغز اروپایی ها طی یک قرن گذشته به لطف تغذیه بهتر به طور میانگین 70 گرم سنگین تر شده است.

همچنین، لذت بردن از یک وعده غذایی خوب فواید دیگری، مانند فعالیت اجتماعی و لذت بردن از حواس را به همراه دارد. تردیدی وجود ندارد که تغذیه بهتر به رشد بهتر مغز یاری می نماید.

اما این تمام ماجرا نیست. به گفته بعضی جامعه شناسان و انسان شناسان، مصرف غذا های دریایی مانند ماهی، نرمتنان صدفدار و جلبک دریایی هوش و مهارت های اجتماعی ما را افزایش داده که به تشکیل جوامع پیچیده تر منتج شده است. در واقع، نخستین تمدن های بزرگ در تاریخ در کنار رود ها یا دریا ها شکل گرفته اند.

چربی های غیر اشباع یکی از بهترین انواع چربی برای مغز هستند که در غذا های دریایی، به ویژه ماهی، به میزان فراوان وجود دارند و می تواند تا حدودی دلیل توسعه و رشد مغز و عقل به واسطه مصرف این غذا ها را شرح دهد.

چربی مغز یکی از پارامتر های اساسی برای نورون ها به منظور برقراری ارتباط با یکدیگر است. بنابر ارزیابی های اجرا شده، اتصالات بین نورون ها شبکه ارتباطی به درازای 600 مایل (966 کیلومتر) را شکل داده اند. ارتباطات نورونی توسط تکانه های الکتروشیمیایی فراوری می گردد.

برای حصول اطمینان از بیشینه سرعت مکالمه الکتریکی، چربی پوشش دهنده نورون ها و آنچه به نام اعصاب می شناسیم، لازم است. افزون بر این، پوشش چربی از این که مغز دچار سوختگی نمی گردد، اطمینان حاصل می نماید. چربی گرمای بیشتری جذب می نماید و یک عایق الکتریکی است.

با این وجود، همه انواع چربی شرایطی برابر را ایجاد نمی نمایند.

چربی های مغز توسط سلول های این بخش از بدن به دقت انتخاب می شوند. از بین آنها، کلسترول یکی از گزینه های کلیدی است که برای بسیاری از عملکرد های مغز، از جمله حافظه و یادگیری احتیاج است. سلول های مغز خودشان کلسترول فراوری می نمایند، از این رو، معمولا کمبود این چربی وجود ندارد.

اما مغز برای ارائه عملکرد درست خود به چربی های دیگری نیز احتیاج دارد که اسید های چرب چندغیراشباع که به نام امگا ها نیز شناخته می شوند، از آن جمله هستند. مغز برای ارائه عملکرد درست و حفظ سلامت خود به اسید های چرب امگا و به طور خاص اسید های چرب امگا-3 احتیاج دارد.

بدن انسان به ندرت می تواند احتیاج خود به اسید های چرب امگا-3 را تامین کند. بر همین اساس، زمانی که به میزان کافی از این اسید های چرب مصرف نمی کنید، ممکن است در بلند مدت به بیماری های انحطاط عصبی و اختلالات شناختی و در میان مدت حتی به افسردگی مبتلا شوید.

غذا های دریایی مانند ماهی ها، نرمتنان صدفدار و جلبک دریایی از بهترین گزینه ها برای دریافت اسید های چرب امگا-3 است. اگر غذا های دریایی سهم چندانی در رژیم غذایی شما ندارند و در عوض از مغزدانه ها، روغن های گیاهی و دانه های خوراکی استفاده می کنید، ممکن است در تامین احتیاج های کلی مغز به امگا-3 ناموفق باشید.

تامین چربی های مورد احتیاج مغز به ویژه برای بچه ها در سال های نخست زندگی یعنی زمانی که مغز همچنان در حال رشد و توسعه است، اهمیت دارد. به همین دلیل، مطالعه ای جدید نشان داد که مصرف ناکافی اسید های چرب امگا-3 خطر ابتلا به اختلال کمبود توجه و بیش فعالی را در بچه ها افزایش می دهد.

با افزایش سن، اسید های چرب امگا-3 همچنان برای عملکرد درست مغز احتیاج هستند. کمبود آن ها خطر ابتلا به بیماری هایی مانند آلزایمر، پارکینسون، افسردگی و اختلالات دیگر مانند بی خوابی، کمبود توجه، و خستگی روانی را افزایش می دهد.

بیشتر انسان ها فاقد ساختار های متابولیکی برای فراوری بعضی انواع اسید های چرب امگا-3 از منابع غذایی گیاهی هستند. از این رو، مصرف دانه های چیا یا کتان، مغزدانه ها، زیتون، و روغن های گیاهی ممکن است برای تامین احتیاج های بدن به انواع مختلف اسید های چرب امگا-3 کافی نباشد. اگر گوشت یا غذای دریایی مصرف نمی کنید می توانید با پزشک خود درباره مصرف مکمل مشورت کنید.

منبع: عصر ایران

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "چربی های ضروری برای مغز!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چربی های ضروری برای مغز!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید