همگامی موزه علوم و فناوری ایران با رویدادهای علمی دنیا

به گزارش مجله سرگرمی، تهران- خبرنگاران- موزه ملی علوم و فناوری ایران در راستای رسالتی که برای ترویج علم در میان همه اقشار جامعه دارد، بنا دارد همزمان با صد و پنجاهمین سالگرد جدول تناوبی مندلیف، رویداد جدولیف را تا خاتمه سال 98 به صورت متنوع برگزار کند تا همگامی ایران با علم دنیا را به نمایش بگذارد.

همگامی موزه علوم و فناوری ایران با رویدادهای علمی دنیا

به گزارش خبرنگار علمی خبرنگاران، سازمان ملل همزمان با صد و پنجاهمین سالگرد فرمول بندی جدول تناوبی توسط دیمتری مندلیف؛ جدولی که تمام عناصر سازنده کائنات که تاکنون شناخته شده را به شکلی منظم و زیبا، ساماندهی می نماید و از همین رو 2019، را سال دنیای جدول تناوبی عناصر شیمیایی (IYPT 2019) اعلام نموده است.

به همین مناسبت موزه ملی علوم و فناوری ایران، رویداد آموزشی جدولیف را در شعبه فرهنگان خود راه اندازی کرد با این هدف که به وسیله ارائه برنامه ها و دستاوردهای مختلف، عموم مردم را با این جدل آشنا کند تا بدانند عناصری که در زندگی روزمره از آن استفاده می نمایند چه هستند و چه کاربردها و ویژگی هایی دارند.

رویدادی آموزشی در فضایی باز و رنگارنگ و مملو از دستاوردهای مختلف شیمی و فیزیک که به صورت نمایش، پانتومیم، تئاتر، کتاب و پوستر اطلاعات لازم را در اختیار بازدیدنمایندگان قرار می دهد و افراد می توانند در فضایی صمیمی و شاد با رقابت، بازی و سرگرمی مطالب فراوانی را در خصوص نقش و کارکرد عنصرها در زندگی خود بیاموزند.

به گزارش خبرنگار علمی خبرنگاران، در بخشی از این نمایشگاه فرمول شیمیایی بدن انسان و آن چه در طبیعت به این عناصر اضافه نموده و کم می گردد به نمایش گذاشته شده که مورد توجه عموم قرار گرفته است.

شگفتی های خلق دنیا و عناصر تشکیل دهنده آن از جمله آب، باد، خاک و آتش که شمایل آن بر تن میزبانان نمایشگاه دیده می شد هم در این رویداد علمی، مورد توجه بود.

بخش بازی با عناصر و مطالعه کتاب هایی کم حجم اما پرمحتوا درباره عناصر شیمیایی هم از دیگر بخش های پربازدید این نمایشگاه بود که از رده های سنی مختلف در آن حضور داشتند.

این رویداد پنج روزه از شنبه 11 اسفند شروع شده و تا امروز، چهارشنبه 15 اسفند در شعبه فرهنگان موزه ملی علوم و فناوری ایران واقع در بوستان رازی، خیابان هلال احمر، نرسیده به میدان رازی، نبش خیابان مرادی، فروشگاه فرهنگان رازی، طبقه دوم در حال برگزاری است.

در راستای برگزاری این رویداد علمی، خبرنگار خبرنگاران روز چهارشنبه به گفت وگو با رئیس موزه علوم و فناوری نشست تا ضمن آشنایی بیشتر با اهداف برگزاری آن، چشم انداز آینده چنین رویدادهایی که ایران همگام با سایر کشورهای دنیا میزبان آن است جویا گردد.

**جدولیف تا خاتمه سال 98 به صورت دوره ای برگزار خواهد شد

سیف الله جلیلی با بیان شرحی ساده از جدول مندلیف گفت: جدول تناوبی مندلیف، جدولی است که تمام عناصر شناخته شده که 118 عنصر هستند را در خود جای داده و به این دلیل تناوبی نام دارد که خواص عناصر به صورت دوره ای تغییر می نماید، مثلا از یک عنصر تا عنصر دهم خواص یک روند دارد و از 11 تا 20 یک روند دیگر دارد.

وی ادامه داد: به بهانه نامگذاری سال 2019 به نام جدول مندلیف، کوشش کردیم برنامه هایی ارائه کنیم تا عموم مردم با این جدول آشنا شوند، بر همین اساس نخستین سری رویداد جدولیف که ترکیبی از جدول مندلیف است را در 5 روز برگزار کردیم.

جلیلی ضمن ابراز خرسندی از استقبال عموم و اقشار مختلف مردم از این رویداد، گفت: نخستین دوره برگزاری، با استقبال خوبی روبه رو شد و کوشش کردیم در این جدول تناوبی با بازی، فیلم، نمایش و پانتومیم، زمینه آشنایی بیشتر دانش آموزان و عموم بازدیدنمایندگان با عناصر شیمیایی را فراهم کنیم، ضمن این که تنوع برنامه ها، کارگاه ها و دستاوردهای این موزه باعث شده تا پیشنهادهای همکاری بسیاری با ما گردد و در نظر داریم که رویداد جدولیف را در داخل دانشگاه ها به صورت دوره ای برگزار کنیم.

وی درباره ادامه روند برگزاری این رویدادهای علمی اعلام کرد: استقبال دانش آموزان، دانشجویان و عموم مردم از این رویداد، انگیزه ای شد تا در سال 98 هم رویداد جدولیف را با برنامه های متنوع تر تکرار کنیم. ضمن این که نشست های علمی و حضور اساتید دانشگاهی هم پررنگ تر خواهد شد.

رئیس موزه ملی علوم و فناوری درباره حمایت و همکاری دانشگاه ها با این موزه و رویدادهای آن هم یادآورشد: کمیته ای با عنوان کمیته جدول تناوبی تشکیل دادیم که در آن انجمن های علمی مانند فیزیک، شیمی، زیست شناسی و سایر انجمن های فعال و مرتبط با موزه همکاری لازم را با ما داشتند، در خصوص ارتباط گیری با دانشگاه ها بنا داریم بعد از اتمام فاز نخست این رویداد جدولیف و معرفی عملکرد آن، به صورت گسترده همکاری دانشگاه های مرتبط را جویا شویم.

**کنفرانس سار، بستری برای معرفی طرح های زمین مانده

روز آدینه 17 اسفندماه، موزه ملی علوم و فناوری برگزارنماینده کنفرانس سار زمستانی خواهد بود، موضوعی که بخشی دیگر از گفت وگوی خبرنگار خبرنگاران با رئیس موزه ملی را تشکیل داد.

جلیلی درباره کنفرانس سار این گونه شرح داد: سار، شکل ایرانی شده یک کنفرانس دنیای است که به صورت مجموعه کنفرانسهای فصلی (4 کنفرانس در سال) برگزار می گردد و هدف از برگزاری آن، معرفی ایده ها و طرح های علمی جدیدی است که قابل انتشار هستند اما توانایی و زمینه ارائه، معرفی و در معرض دید همگان قرار دریافت را ندارند.

وی در ادامه اضافه نمود: در هر فصل، نزدیک به 10 ایده برتر در کنفرانس سار معرفی و ارائه می گردد که نحوه انتخاب این ایده ها به این صورت است که ما با شخصی که بر روی موضوعی علمی کار نموده و آن را به مرحله اجرا رسانده است، مکاتبه می کنیم یا به صورت خودمعرف هستند و ما از میان این ایده ها، برترین ها را انتخاب می کنیم.

به گفته جلیلی، در هر دوره، 50 ایده نو ارسال می گردد که از این میان 10 ایده برتر در کنفرانس سار معرفی می شوند، خوشبختانه این کنفرانس بسیار پرطرفدار است اما به دلیل محدود بودن ظرفیت، هر فصل فقط 150 مدعو داریم.

وی با بیان این که ایده های برتر جهت رسیدن به مرحله فراوری و بازار احتیاج به حامیان اقتصادی دارند، گفت: تاکنون شرکت های دانش بنیان همکاری لازم را با برترین ها داشته اند اما بنا داریم در کنفرانس های سار جدید، حامیان و سرمایه گذاران را در کنفرانس دعوت کنیم تا با حضور و مشاهده ایده های برتر از آنان حمایت نمایند.

علمی*9294* 1055

teroll.ir: مجله سرگرمی و تفریحی | مجله سفر، گردشگری و مسافرتی

huseynvahedi.ir: وبلاگ واحدی | من یک جهانگرد هستم

studiomerina.ir: استدیو مرینا، مجله خبری صنایع هنری، گردشگری، ورزشی و عملی

منبع: ایرنا
انتشار: 7 آذر 1400 بروزرسانی: 7 آذر 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 14865

به "همگامی موزه علوم و فناوری ایران با رویدادهای علمی دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همگامی موزه علوم و فناوری ایران با رویدادهای علمی دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید