هزینه حافظه رم و حافظه داخلی موجود در گوشی شما چقدر است؟

به گزارش مجله سرگرمی، اگر پیگیر اخبار مربوط به گلکسی اس 10 بوده باشید، احتمالاً به جدیدترین گزارش های مربوط به قیمت این گوشی ها برخورده اید. در یکی از موثق ترین گزارش ها، به قیمت مدل های مختلف گلکسی اس 10 در اروپا اشاره شده است. بر اساس آن، گران ترین مدل اس 10 پلاس که از 12 گیگابایت حافظه رم و 1 ترابایت حافظه داخلی بهره می برد، با قیمت 1599 یورو (حدود 1818 دلار) روانه بازار می گردد. تا مدتی قبل، فروش گوشی های 1000 دلاری سروصدای زیادی را ایجاد می کرد ولی ظاهراً به زودی گوشی های 2000 دلاری هم به یک امر عادی بدل خواهد شد.

هزینه حافظه رم و حافظه داخلی موجود در گوشی شما چقدر است؟

تنها موارد که با خرید این گوشی ها نصیب کاربر می شود، حافظه رم و حافظه داخلی بیشتر است. تا آنجایی که ما می دانیم، تغییری در دیگر مشخصه های این مدل ها اعمال نمی شود. با این حال، به نظر می رسد پولی که کاربران برای حافظه رم و حافظه داخلی بیشتر می پردازند، به طور فزاینده ای بیشتر شده است.

طبق گزارش مذکور، قیمت مدل های مختلف اس 10 پلاس در اروپا بدین توضیح است که ما معادل دلاری آن ها را بیان می کنیم:

  • اس 10 پلاس 6 گیگابایت رم/128 گیگابایت حافظه داخلی: 1193 دلار
  • اس 10 پلاس 8 گیگابایت رم/512 گیگابایت حافظه داخلی: 1477 دلار
  • اس 10 پلاس 12 گیگابایت رم/1 ترابایت حافظه داخلی: 1818 دلار

البته باید بگوییم که در کشورهایی مانند آمریکا این قیمت ها پایین تر خواهد بود ولی روی هم رفته مدل های موردنظر با قیمت هنگفتی روانه بازار خواهند شد. تفاوت مدل های 6/128 و 8/512 گیگابایتی مبلغ 284 دلار است. به عبارتی دیگر، برای بهره گیری از 2 گیگابایت حافظه رم و 384 گیگابایت حافظه داخلی بیشتر، باید مبلغ 284 دلار بپردازید. اختلاف قیمت مدل های 8/512 و 12/1 هم 341 دلار است و این یعنی استفاده از 4 گیگابایت حافظه رم و 512 گیگابایت حافظه داخلی بیشتر برای کاربر 341 دلار هزینه در پی دارد.

حافظه رم و حافظه داخلی معمولاً گران ترین قطعات داخل گوشی نیستند و این عنوان عموما نصیب نمایشگر و تراشه می شود. با این حال، اگر بخواهیم منصفانه نظر بدهیم، ساخت بهترین حافظه ها در ظرفیت زیاد، معمولاً هزینه زیادی برای شرکت سازنده دارد. اما در نهایت، هزینه این قطعات به قدری هست که چنین اختلاف قیمتی را توجیه کند؟

انواع حافظه ها چه هزینه ای دارند؟

دستیابی به قیمت دقیق حافظه رم و حافظه فلش مبتنی بر تکنولوژی NAND کار ساده ای نیست؛ بخشی از این موضوع به تقریباً غیرممکن بودن یافتن قیمت قطعات برمی شود. در این زمینه ظرفیت ها، تکنولوژی ها و سازندگان بسیار متنوعی وجود دارد که قیمت هرکدام از آن ها با دیگری متفاوت است. در همین زمینه باید خاطرنشان کنیم که شرکت های بزرگی مانند سامسونگ، با توجه حجم انبوه قطعاتی که خریداری می نمایند، بسیار ارزان تر از قیمت های رسمی به این موارد دست پیدا می نمایند.

با توجه به این موضوع، بهتر است با مراجعه به هزینه قطعات گلکسی اس 9 پلاس، در این زمینه به برآورد بپردازیم. طبق این گزارش، هزینه 6 گیگابایت حافظه رم موجود در گوشی اس 9 پلاس، فقط 39 دلار است که احتمالاً دلیل پایین بودن قیمت آن به قدرت و ظرفیت سامسونگ در زمینه فراوری حافظه رم و حافظه فلش برمی شود. در همین رابطه، باید بگوییم 64 گیگابایت حافظه فلش UFS ساخت توشیبا فقط 12 دلار قیمت دارد.

حافظه فلش

با وجود اینکه احتمالا اس 10 پلاس در زمینه حافظه داخلی از تکنولوژی های جدیدتری استفاده می نماید، ولی با توجه به این ارقام، تا حدی می توانیم مبلغ حافظه های 512 گیگابایتی و 1 ترابایتی را تخمین بزنیم. با وجود اینکه طبق گزارش ها قیمت حافظه ها کاهش یافته و اگر کاهش قیمت حاصل فراوری انبوه را هم نادیده بگیریم، برای 512 گیگابایت حافظه به 96 دلار و برای 1 ترابایت به 192 دلار می رسیم. ضمناً طبق نظر کارشناسان این حوزه، هزینه فراوری حافظه فلش برای شرکت های بزرگ در امسال، 0.08 دلار به ازای هر گیگابایت است که چنین چیزی می تواند تخمین های ما را به نصف برساند.

حافظه رم

در رابطه با حافظه رم هم باید بگوییم این گوشی ها از تکنولوژی جدیدی استفاده می نمایند ولی روی هم رفته در این زمینه می توانیم تخمین هایی را مطرح کنیم. مهاجرت از 6 به 8 گیگابایت رم، حداکثر حدود 33 درصد هزینه بیشتری دارد. این یعنی چیپ 8 گیگابایتی LPDDR4 حدود 52 دلار برای سامسونگ هزینه دارد و در همین حین، هزینه چیپ 12 گیگابایتی حدود 78 دلار خواهد بود. البته، بار دیگر باید خاطرنشان کنیم چنین تخمین هایی بسیار محافظه کارانه است و مطمئناً سامسونگ هزینه بسیار پایین تری را برای این موارد می پردازد. ضمناً، به دلیل کاهش تقاضا و افزایش عرضه، در حال حاضر قیمت حافظه های DRAM رو به کاهش است.

قیمت نهایی مدل های موردنظر چقدر است؟

با توجه به این آنالیز ها، حالا می توانیم تا حدی به هزینه این قطعات در مدل های موردنظر بپردازیم.

  • قیمت رم و حافظه داخلی در مدل پایه اس 10 که از 6/128 گیگابایت بهره می برد حدود 63 دلار است.
  • قیمت رم و حافظه داخلی در مدل 8/512 گیگابایت هم حدود 148 دلار است که این یعنی شاهد افزایش قیمت 85 دلاری نسبت به مدل ارزان تر هستیم.
  • در نهایت قیمت رم و حافظه داخلی مدل 12 گیگابایت/1 ترابایت هم حدود 270 دلار است که 122 دلار گران تر از مدل ارزان تر محسوب می شود.

این یعنی اختلاف هزینه ساخت مدل های اس 10 پلاس به ترتیب حدود 85 دلار و 122 دلار خواهد بود. نه 284 دلار و 341 دلار که سامسونگ می خواهد از مشتریان دریافت کند. این یعنی سامسونگ برای این قطعات، 179 درصد تا 234 درصد پول بیشتری دریافت می نماید که با توجه کاهش قیمت این حافظه ها، این درصد می تواند بیشتر هم شود.

البته این را هم در نظر داشته باشید که قیمت گذاری مدل های مختلف به این سادگی ها هم نیست و انواع و اقسام هزینه های شرکت های سازنده را باید مدنظر قرار دهیم. ولی با وجود تمام این حرف ها، باز هم چنین اختلافی واقعاً زیاد و چشمگیر است. بعد از معرفی این گوشی در تاریخ 20 فوریه (1 اسفند)، سایت های زیادی هزینه قطعات استفاده شده در این گوشی ها را منتشر می نمایند و آن زمان می توانیم از دقت تخمین های صورت گرفته خبردار شویم.

سخن آخر

البته ما قصد نداریم فقط سامسونگ را مقصر جلوه دهیم. اختلاف قیمت زیاد برای مدل های مختلف گوشی ها، به نوعی هنجار بدل شده و این موضوع محدود به صنعت گوشی ها نیست. از نگاه خریداران، شرکت ها به دلیل بهره گیری از این رویکرد بسیار حریص به حساب می آیند. اما اگر خود را جای مدیرعامل بخش موبایل این شرکت ها بگذارید، این اقدامات منطقی تر به نظر می رسد.

بالا بودن قیمت پرچم داران، می تواند به عنوان نوعی یارانه برای پایین نگه داشتن قیمت گوشی های پایین رده-که سود چندانی به ارمغان نمی آورند- انجام وظیفه کند. ضمناً حافظه داخلی و حافظه رم از جمله معدود فرصت های شرکت های سازنده گوشی ها هستند تا بتوانند کاربران را ترغیب به خریدن مدل های گران تر گوشی مشخصی نمایند. در این بازار به شدت رقابتی، شرکت ها با عرضه گوشی های بسیار گران قیمت مجهز به قابلیت های پر زرق وبرق، می توانند سود کافی به دست بیاورند تا ناچار به حذف گوشی های مقرون به صرفه نشوند.

یک گوشی اندرویدی به چه مقدار حافظه رم احتیاج دارد؟

منبع: Android Authority

safariro.ir: سافاری رو: مجله گردشگری و مسافرتی به همه جای دنیا

mosaferatro.ir: مسافرت رو: مجله گردشگری و مسافرتی

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 11325

به "هزینه حافظه رم و حافظه داخلی موجود در گوشی شما چقدر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هزینه حافظه رم و حافظه داخلی موجود در گوشی شما چقدر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید