مرگ سالانه پنج هزار نفر در ایران بر اثر مسمومیت دارویی

به گزارش مجله سرگرمی، یک دکتر داروساز گفت: طبق گزارش سازمان غذا و دارو، سالانه حدود 5600 نفر در کشور جان خود را در اثر مسمومیت دارویی از دست می دهند.

مرگ سالانه پنج هزار نفر در ایران بر اثر مسمومیت دارویی

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایسنا، دکتر سمانه کاخکی با بیان اینکه علت اصلی مسمومیت دارویی در کشور سطح پایین آگاهی مردم، مصرف خودسرانه داروها و دسترسی راحت افراد به دارو است، بیان نمود: حدود 70 تا 80 درصد مسمومیت ها تعمدی و تعداد کمی از مسمومیت ها سهوی است که اکثراً در بچه ها به دلیل کنجکاوی کودک یا اشتباه والدین به خاطر در دسترس قراردادن مواد شوینده و داروها صورت می پذیرد.

وی با بیان اینکه بیشترین موارد مسمومیت افراد مراجعه کننده به بیمارستان به علت مسمومیت دارویی است، اظهار کرد: داروهای اعصاب به خصوص، بنزودیازپین ها بالاترین شیوع مسمومیت دارویی را دارا هستند و داروهای ضدافسردگی و ضدجنون درجات بعدی مسمومیت دارویی را به خود اختصاص داده است.

کاخکی اضافه کرد: مسمومیت با سموم به خصوص قرص برنج، سموم کشاورزی، سیانور و سُرب از شایع ترین سموم در جامعه هستند که از این موارد 50 درصد مرگ با قرص برنج گزارش شده است.

وی ادامه داد: مسمومیت با الکل نیز از دیگر موارد شایع مسمومیت است که در صورت بروز علایم گوارشی، دید برفکی، دوبینی و تاریِ دید باید اقدامات اورژانسی صورت بگیرد؛ چراکه بروز این علایم به دلیل ناخالصی الکل با متانل است که این نوع مسمومیت با متانول، می تواند منجر به نابینایی و مرگ فرد گردد.

عضو هیأت علمی دانشگاه با اشاره به اینکه تهران رتبه اول و اصفهان، شیراز و مشهد به ترتیب بیشترین مراجعات در مسمویت دارویی را به خود اختصاص داده اند، گفت: مسمومیت در اغلب موارد به دلیل مصرف دوزهای بالای دارو صورت می پذیرد که حتی در صورت عدم بروز مرگ، منجر به از دست دادن ارگان های حیاتی همچون کبد و کلیه در افراد می گردد که این امر باعث تحمیل هزینه های بالایی به فرد و جامعه می گردد.

این دکتر داروساز در خاتمه توصیه کرد: جهت کاهش مسمومیت و پیشگیری از خسارات جبران ناپذیر مسمومیت ها در جهت افزایش آگاهی مردم به وسیله رسانه های عمومی و فرهنگ سازی در راستای عدم مصرف خودسرانه دارو و کاهش دسترسی راحت مردم به دارو، اقدامات اساسی صورت پذیرد.

safariro.ir: سافاری رو: مجله گردشگری و مسافرتی به همه جای دنیا

mosaferatro.ir: مسافرت رو: مجله گردشگری و مسافرتی

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 59507

به "مرگ سالانه پنج هزار نفر در ایران بر اثر مسمومیت دارویی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مرگ سالانه پنج هزار نفر در ایران بر اثر مسمومیت دارویی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید