علل بزرگ شدن تیروئید

به گزارش مجله سرگرمی، بزرگ شدن تیروئید و یا گواتر همان التهاب غده تیروئید می باشد. ناحیه جلویی گلو در چنین مواردی به شدت متورم شده و می تواند بسیار آزار دهنده باشد. این مقاله را خوانده تا از بعضی علل معمول این عارضه اطلاع یابید.

علل بزرگ شدن تیروئید

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

بزرگ شدن تیروئید و یا گواتر همان التهاب غده تیروئید می باشد. ناحیه جلویی گلو در چنین مواردی به شدت متورم شده و می تواند بسیار آزار دهنده باشد. این مقاله را خوانده تا از بعضی علل معمول این عارضه اطلاع یابید.

غده تیروئید، غده ای کوچکی است که در ناحیه جلوی گلو واقع شده است. وظیفه اصلی این غده، فراوری هورمون هایی است که به تنظیم میزان عملکرد سلولهای بدن یاری می نمایند. بنابراین بیماری تیروئید سلامت کلی فرد را به طور قابل توجهی تحت تأثیر قرار می دهد. فراوری بیش از حد و یا فراوری کمتر از حد معمول هورمون های تیروئید علت بوجود آمدن علائم و بیماریهای مختلفی است. بیماریهای دیگری وجود دارند که علائم متفاوتی از خود نشان می دهند و متداول ترین آنها بزرگ شدن غده تیروئید است.

پرکاری تیروئید (هیپرتیروئیدیسم) و کم کاری تیروئید (هیپوتیروئدیسم)

اینها دو وجه از بیماری تیروئید می باشند. پرکاری تیروئید زمانی رخ می دهد که این غده موجب فراوری بیش از حد هورمون گردد. زنان و مردان بدون در نظر گرفتن سن، می توانند دچار این سندرم شوند، اما عمدتاً زنان بین 20 و 40 ساله مبتلا به این عارضه می شوند. از سوی دیگر کم کاری تیروئید به معنای فقدان هورمون فراوری شده به وسیله این غده است. چنانچه معین گردد فردی مبتلا به یکی از این عوارض است، بایستی بلافاصله به پزشک مراجعه نماید.

علل

بیماری گِرِیوز (Graves Disease)

بیماری گریوز عارضه ای است که به علت بروز هیپرتیروئیدیسم یا پرکاری تیروئید رخ می دهد که در آن میزان بیش از حد هورمونهای تیروئیدی در بدن فراوری می شوند. سیستم ایمنی بدن این غده را به فراوری دو نوع هورمون متفاوت تحریک می سازد. بیماری گریوز در درجه نخست زنان میانسال را تحت تأثیر قرار داده، گرچه مردان هم در معرض ابتلاء به آن قرار دارند. این بیماری یکی از عللی است که بیشترین مورد در آن دیده می گردد. در ذیل بعضی از علائم آن آورده شده است:

اضطراب و زود خشمی

اشکال در تنفس

خارش، تورم و درد چشم

کاهش وزن ناگهانی

تعریق بیش از حد و حساسیت به گرما

ضعف عضلانی

بیماری هاشیموتو

بیماری هاشیموتو هم همچون بیماری گریوز، به علت حمله سیستم ایمنی بدن به این غده رخ می دهد. هرچند در این مورد، سیستم ایمنی میزان هورمونهایی که فراوری می شوند را کاهش می دهد و این امر باعث کم کاری تیروئید می گردد. بیماری هاشیموتو بعلاوه در بسیاری موارد تحت عناوین تیروئیدیت هاشیموتو یا تیروئیدیت مزمن لنفوسیتی شناخته می گردد. بیماری هاشیموتو نوعی بیماری ارثی بوده و شناخته شده است که در بعضی خانواده ها به طور موروثی وجود دارد. علائم بیماری هاشیموتو به قرار ذیل است:

خستگی

یبوست

افزایش وزن ناگهانی

حساسیت به سرما

اشکال در بلع

سفید شدن سریع مو

بی نظمی قاعدگی

اشکال در تمرکز

تیروئیدیت پس از زایمان

عارضه ای است که معمولاً زنان را چند ماه پس از زایمان تحت تأثیر قرار می دهد. زنان به طور کلی بیشتر مبتلا به بیماریهای غده تیروئید می شوند، و تقریباً تمامی این عوامل به نوعی یا به نحوی زنان را تحت تأثیر قرار می دهند. تیروئیدیت پس از زایمان عارضه ای است که با التهاب این غده ایجاد می گردد. علائم آن متنوع بوده و بسته به مرحله بیماری تفاوت می نمایند. در مرحله اول علائم هیپرتیروئیدیسم دیده می شوند و در مرحله دوم علائم هیپوتیروئیدی می تواند مشاهده گردد.

سرطان تیروئید

این بیماری علت دیگری است که در سرتاسر دنیا وجود دارد. هنگامی که تومورهای کوچک (تحت اسم گره یا ندول های تیروئید) آغاز به رشد در این غده می نمایند، منجر به موردی از سرطان تیروئید می گردد. هرچند وقوع این ندول های تیروئید بسیار شایع بوده و بیشتر افراد اغلب دچار آن می شوند. گفته می گردد که حدود 95% از ندول های تیروئید دیده شده غیر سرطانی می باشند. هرچند آنهایی که سرطانی می باشند بسیار خطرناک بوده و می توانند بعلاوه به سایر نواحی بدن توسعه یافته و موجب بروز آسیب های بدنی جدی شوند.

کمبود تغذیه ای

بزرگ شدن غده تیروئید بعلاوه به اسم گواتر شناخته می گردد. این عارضه ای است که در میان بسیاری از افراد به راحتی قابل تشخیص است. شرایط جغرافیایی و عادات زندگی فرد معین نماینده نوع رژیم غذایی فرد می باشند. در هر رژیم غذایی مطمئناً بعضی مواد غذایی در مقادیر کافی برای بدن تأمین نمی شوند. کمبود آهن معین شده است که یکی از شایع ترین علل در سراسر دنیا است. گفته می گردد که تقریباً یک میلیارد نفر در دنیا از گواتر ناشی از کمبود آهن در رژیم غذایی رنج می برند. این شرایط بیشتر در کشورهای توسعه نیافته و دنیا سوم دیده می گردد.

همانطور که می بینید، چندین علت وجود داشته که موجب بروز گواتر می شوند. هر یک از این علل علائم خاص خود را نشان داده و در صورتی که بدون درمان رها شوند، خطرات خود را به همراه دارند. چنانچه هر یک از این علائم را مشاهده نمودید و یا در صورتی که غده تیروئیدتان به طور چشمگیری بزرگ شده است، بایستی بلافاصله به پزشک مراجعه نمایید. درمان نکردن این عارضه می تواند خطرات بزرگی را در آینده ایجاد نماید.

سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه های پزشک متخصص در نظر گرفته گردد.

safariro.ir: سافاری رو: مجله گردشگری و مسافرتی به همه جای دنیا

mosaferatro.ir: مسافرت رو: مجله گردشگری و مسافرتی

منبع: راسخون
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 161297

به "علل بزرگ شدن تیروئید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علل بزرگ شدن تیروئید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید