عذرخواهی دیرهنگام

به گزارش مجله سرگرمی، روز یکشنبه مردم شهر ویه لون در شرق لهستان شاهد مراسم ویژه ای به مناسبت هشتادمین سالگرد بمباران این منطقه که فتیله جنگ جهانی دوم را روشن کرد، بودند.

عذرخواهی دیرهنگام

به گزارش سایت شبکه خبری دویچه وله، در حالی که تاکنون مراسم یادبود قربانیان لهستانی جنگ دنیای دوم در شبه جزیره نزدیک شهر دانسینگ برگزار می شد، سال جاری این مراسم در شهر ویه لون برگزار گردید. در این مراسم فرانک والتر اشتاین مایر، رئیس جمهوری آلمان و آندری دودا، همتای لهستانی او حضور داشتند. حضور همزمان رؤسای جمهوری لهستان و آلمان در مراسم یادبود قربانیان شهر ویه لون جنبه نمادین و بسیار خاصی داشت. آندری دودا سحرگاه یکشنبه در میدان مرکزی این شهر کوچک از اشتاین مایر استقبال کرد. اشتاین مایر و دودا پس از این مراسم به پایتخت لهستان، ورشو رفتند تا در مراسم دیگری شرکت نمایند که شماری از شخصیت های بین المللی، از جمله آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و مایک پنس، معاون رئیس جمهوری امریکا نیز در آن حضور داشتند. در این مراسم اشتاین مایر بمباران شهر ویه لون را یک حمله تروریستی خواند و از قربانیان نازی ها بابت خشونت هایی که بر آنان رفته طلب بخشش کرد. او که به زبان آلمانی و لهستانی سخنرانی خود را ایراد کرد، گفت: در مقابل قربانیان حمله به ویه لون سر فرود می آورم. من در برابر قربانیان لهستانی استبداد آلمان سر فرود می آورم و از آنها طلب بخشش می کنم. این جنگ، جنایت آلمان بود. او همچنین تأکید کرد که یاد شهر ویه لون در قلب و مغز آلمانی ها زنده می ماند، زیرا بمباران این شهر مقدمه جنایاتی بود که در شش سال بعدی برای اروپا و دنیا رخ داد. او همچنین گفت که آلمان به خاطر پذیرفته شدن در جمع کشورهای اروپایی، با وجود جنایت های رژیم نازی علیه مردم لهستان و میلیون ها انسان کشورهای دیگر، عمیقاً قدردان و سپاسگزار است و از اینکه لهستان زمینه آشتی را فراهم نموده تشکر کرد. در این مراسم، آندری دودا، رئیس جمهوری لهستان نیز حمله آلمان نازی را اقدام وحشی گرایانه توصیف کرد.

در این مراسم مایک پنس، معاون رئیس جمهوری امریکا نیز در جریان سخنرانی خود به بعضی رویدادهای جنگ دنیای دوم، به جان باختن میلیون ها انسان، از جمله 90 درصد از جمعیت 3 میلیونی یهودیان لهستان در آن موقع، توسط ماشین جنگی و اندیشه نژادپرستانه یک نظام توتالیتر اشاره نمود.

80 سال پیش نخستین بمب های نیروی هوایی آلمان ساعت چهار و 40 دقیقه بامداد اول سپتامبر 1939 بر بیمارستان شهر ویه لون در شرق لهستان فروریخت. بیش از هزار نفر از جمعیت 15 هزار نفری این شهر در این حمله جان باختند. نیروی هوایی آلمان همزمان با این حمله، شبه جزیره وسترپلاته نزدیک شهر دانسینگ را نیز بمباران کرد. این حمله ها جنگ دنیای دوم را رقم زد. جنگی که تا سال 1945 ادامه یافت و جان حدود 80 میلیون نفر را به کام خود کشید. لهستان در سال 1945 توسط نیروهای شوروی اشغال و از چنگ آلمان رها شد.در جریان این جنگ، شش میلیون نفر از مردم لهستان جان خود را از دست

دادند.

cruisero.ir: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس ها

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 42165

به "عذرخواهی دیرهنگام" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عذرخواهی دیرهنگام"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید