سفر به دل استانبول با کنسرت تریوی تکسیم

به گزارش مجله سرگرمی، کنسرت تریوی تکسیم مهم ترین اجرای خارجی چند ماه اخیر بعد از کنسرت های موزیسین های سازهای زهی بود که توسط نشر هرمس به ایران دعوت شده بودند. سیامک تقی زاده، دوست عزیزی که در ازمیر درس می خواند و مترجم زبان ترکی است و تعداد زیادی از شاعران ترکیه را با ترجمه های درجه یکش به ما معرفی نموده و کتاب استانبول، شهر تک نفره هم از او در نشر چشمه چاپ شده، اطلاع داد که تریوی تکسیم به ایران آمده و توصیه کرد که حتما اجرایشان را بروم. در اینترنت سرچ کردم و چند اجرا شنیدم و دیدم که چه خوب می زنند و موسیقی شان چه حال خوبی دارد. موسیقی که تلفیق فولکلور ترکی با جز بود و به سلیقه من می خورد.

سفر به دل استانبول با کنسرت تریوی تکسیم

گروه تریوی تکسیم از سال 2007 تشکیل شده و یکی از موفق ترین و دنیای ترین گروه های موسیقی ترکیه است که اجراهای دنیای زیادی در کشورهای اروپایی داشته اند. گروه متشکل است از آیتاچ دوغان که قانون می نوازد. حسنو شان اندریجی که نوازنده کلارینت است و یکی از برجسته ترین نوازندگان و اساتید کلارینت در ترکیه به شمار می رود و سرپرست گروه اسماعیل تونچ بیک که ساز باغلاما می زند. باغلاما سازی ترکی است که نسخه ترکی ساز دیوان در فرهنگ فارسی محسوب می گردد. شامل کاسه و خرک و سیم است و شمایلش در نظر اول شما را یاد عود می اندازد. صدایی بسیار دلنشین و منحصر به فرد دارد.

گروه هم کارهای خودشان را اجرا می کردند و هم یکی دو کار فولکلور و مهم ترکی را به صورت کاور زدند. آنهایی که در سالن برج میلاد حضور داشتند معلوم بود که کاملا با تریوی تکسیم و کارهایشان آشنایی دارند چون حتی در میانه کنسرت فریاد می کشیدند و آهنگ درخواستی تقاضا داشتند.

یکی از پرشورترین لحظات کنسرت قطعا مربوط به لحظه ای بود که طبق درخواست حضار گروه قطعه مشهور آه استانبول ساخته سزن اوکسو را نواختند. کلارینت استاد حسنو در این قطعه به خصوص غوغا کرد. در حالی که هیچ طراحی صحنه ای صورت نگرفته بود نورپردازی و به خصوص تصاویر مربوط به بارش باران و برف حال و هوای استانبول و میدان تقسیم را تداعی می کرد. برای ایرانیانی که به خصوص در این سال ها برای قشر متوسط فرهیخته استانبول معنای دیگری به جز شهر تفریح و خرید پیدا نموده و برای کنسرت های گروه های موسیقی خارجی مشهور یا اتفاقات فرهنگی یا در کمترین حالت دیدن فیلم های روز دنیا روی پرده به آن سفر می نمایند.

این وسط البته باید از مسئولان برج میلاد چند گلایه کرد. اول بابت نورهای مستقیمی که پیش از شروع کنسرت شبیه اتاق های بازجویی فیلم ها مستقیم به چشم مخاطبان می خوردند و آزاردهنده بودند و از آن بدتر در طول کنسرت دستگاه بخارکنی در بالکن قرار داشت که واقعا شان نزول آن معین نیست. دستگاه که با سر و صدای یک مغازه خشکشویی از آن دود و بخار بیرون می آید وسط کنسرت واقعا صدای آزاردهنده ای داشت که اگر کاریزمای اعضای گروه و جذابیت موسیقی شان نبود آنقدر اعصاب مخاطب را به هم می ریخت که ممکن بود منجر به برخوردهای ناخوشایندی گردد. اصلا این ماجرای دود و بخار روی سن هر کنسرتی واقعا بی معنی است. یک تریو با چنین سازبندی و نوع موسیقی شان گروه پاپ عامه پسند که نیستند که وسط اجرایشان دود و بخار بلند گردد!

قطعات اکثرا ملایم بودند اما به هیچ وجه خسته نماینده نمی شدند. هر جا که ممکن بود به دام تکرار ملودی بیفتیم ساز باغلاما وارد می شد و مسیر جدیدی به موسیقی می داد. سازها چنان در هم ترکیب می شدند که سر چند قطعه به اشتباه افتادم که شاید بداهه نوازی می نمایند اما بعدتر معلوم شد که این قطعات پیش تر از آنها منتشر شده و در اینترنت هم وجود دارد.

برای توصیف کنسرت تریوی تکسیم به نظرم می گردد از همان حال و هوای استانبول برای عشاقش یاد کرد. مخلوط با حسرت و نوستالژی و یک جور لطافت عاشقانه و نوایی که انگار از دل تاریخ می آید.

دعوت از تریوی تکسیم حرکت خوبی بود. در ادامه دعوت از موزیسین های بین المللی جز مثلا توسط نشر هرمس یا کارهایی که سازباز انجام می دهد حالا خوشبختانه موسسات فرهنگی و هنری خصوصی دیگر هم به فکر افتاده اند که از اجرای موزیسین های دنیای در ایران استفاده نمایند که اتفاق فرخنده ای است.

safariro.ir: سافاری رو: مجله گردشگری و مسافرتی به همه جای دنیا

mosaferatro.ir: مسافرت رو: مجله گردشگری و مسافرتی

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 9945

به "سفر به دل استانبول با کنسرت تریوی تکسیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفر به دل استانبول با کنسرت تریوی تکسیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید