خداحافظ زوج و فرد!

به گزارش مجله سرگرمی، 14 سال قبل کارشناسان و مسئولان ترافیکی پایتخت به این نتیجه رسیدند که طرح ترافیک به تنهایی نتوانسته است حال و هوای تهران را بهبود ببخشد. به همین دلیل با الگوگیری از کشورهای دیگر، مدل تردد نوبتی آن هم با استناد به رقم سمت راست پلاک خودروها در محدوده مرکزی شهر تهران را اجرایی کردند؛ طرحی که بعدها به طرح زوج یا فرد شناخته شد.

خداحافظ زوج و فرد!

به گزارش خبرنگاران قرار بود با اجرای طرح نوبتی کردن تردد خودروها در محدوده مرکزی شهر تهران یا همان زوج و فرد، محدودیت تردد دیگری با هدف کاهش حجم ترافیک که دلیل اصلی آلودگی بیش از حد هوای کلانشهر تهران بود اجرا گردد اما گذشت زمان و اجرای این طرح که همه جوانب آن در نظر گرفته نشده بود، ترافیک تهران را با چالش های متعدد دیگری همچون پدیده افزایش سرانه مالکیت خودرو، افزایش میل استفاده از موتور سیکلت ، ایجاد شغل های کاذب موتورسیکلت محور و… روبرو کرد که حالا حل هر کدام از این معضل های زاییده شده از زوج و فرد، نیازمند نسخه درمانی جداگانه است.

مسئولان امر خیلی زود متوجه شدند که طرح نوبتی کردن تردد در تهران جوابگو نیست اما ترجیح دادند که کج دار و مریض این طرح را ادامه دهند تا شاید طرحی بهتر برای جایگزینی آن پیدا نمایند تا اینکه آنالیز های دانشگاهی نیز مهر تأییدی بر ناموفق بودن طرح زوج یا فرد زد و نشان داد به جای تردد نوبتی، خودروها می بایست براساس میان آلایندگی، ترددشان مدیریت گردد و به همین دلیل حالا پس از گذشت 14 سال شاهد لغو طرح زوج و فرد و اجرای طرحی تحت عنوان محدوده کنترل آلودگی هوا هستیم؛ طرحی که بنا به گفته مشاور فرهنگی معاون حمل ونقل ترافیک شهرداری تهران شبیه یک جراحی ترافیکی است و سعی شده است زمینه ساز تغییر رفتاری خودروسواران گردد.

علی پیرحسینلو در گفت وگو با خبرنگاران با اشاره به تاریخچه اجرای طرح زوج و فرد در تهران گفت : از آذر ماه سال 84 و با توجه به شرایط خاص، مدیران شهری و مسئولان تصمیم گرفتند تردد خودروها را نوبتی نمایند که بر این اساس تردد خودروها بر اساس عدد سمت راست پلاک شان به روزهای زوج و فرد تقسیم شد و از ساعت 6 و 30 تا 19 این طرح اجرایی می شد.

مشاور فرهنگی معاون حمل و نقل شهرداری تهران با بیان اینکه با توسعه شهر تهران مرزهای محدوده زوج و فرد از شمال و شرق گسترش یافت، اظهارکرد: از سال 92 نیز کنترل هوشمند محدوده زوج و فرد در دستور کار نهاده شد.

طرح زوج یا فرد کارایی خود را از دست داده است

وی با اشاره به این که عمده دلیلی که باعث شد تجدید نظر اساسی در اجرای طرح زوج و فرد در محدوده مرکزی شهر تهران انجام گردد، این بود که بر اساس نظر متخصصان این طرح کارایی خود را از دست داده و نتوانسته بود به اهداف مورد نظر خود دست یابد، اظهار کرد: این طرح عوارض و کج کارنمودهایی پیدا نموده بود که ادامه آن زیان بخش بود.

تشریح کج کاردهای طرح زوج یا فرد

پیرحسینلو با اشاره به کج کارنمودهای طرح زوج یا فرد اظهارکرد: این طرح موجب ترغیب بخشی از جامعه به خرید خودروی دوم کرد که بعضاً غالب خودروهای دوم خانواده ها ارزان تر، کهنه تر و در نهایت آلاینده تر بودند.

مشاور فرهنگی معاون حمل و نقل شهرداری تهران با اشاره به این که طرح زوج و فرد سبب ترغیب بخشی از جامعه به نقض قانون، تردد غیر مجاز، فرار از کنترل و نظارت دوربینی با مخدوش کردن پلاک شد، گفت : با توجه به این که محدودیت تردد خودروها تنها یک روز در میان بود در بلند مدت شاهد آن بودیم که تأثیر این طرح بر کاهش ترافیک از بین رفت و در نتیجه با افزایش ترافیک آلودگی هوا نیز بیشتر شد و در کل طرح زوج یا فرد از کارکرد واهداف اصلی خود دور شد.

وی با تاکید بر این که طرح زوج یا فرد عملاً تأثیر مستقیمی بر کاهش آلایندگی هوا نداشت، اظهارکرد: آنالیز سایر شهرهای جهان نشان دهنده این است که طرح تردد نوبتی اگر در مقاطع کم و در محدوده های کوچک انجام گردد، جوابگو است اما اگر محدوده بزرگ تر و دوره زمانی آن از موقت به دائم تبدیل می گردد، رفتار مصرف نماینده و شهروندان میل به این سمت دارد که یا این ممنوعیت را دور بزنند و یا از آن فرار نمایند.

پیرحسینلو ادامه داد: در نتیجه عملاً شاهد آن هستیم که با گذشت 14 سال از اجرای طرح نوبتی تردد یا همان زوج یا فرد تعداد خودروهای شهر تهران به دو برابر افزایش یافته است و این طرح نه تنها هیچ تأثیری بر کاهش آلودگی هوا شهر ندارد، بلکه معکوس عمل نموده و موجب افزایش آلودگی هوا شده است همچنین تأثیر مثبتی نیز بر کاهش ترافیک در محدوده مرکزی شهر نداشته است.

جراحی سنگین به نام حذف زوج یا فرد

وی در بخش دیگری از اظهاراتش با بیان این که طرح زوج و فرد به مرور زمان کارکرد خود را به عنوان سیاست کلان ترافیکی از دست داد و مدیران شهری نیز به این نتیجه رسیدند که طرح زوج یا فرد باید حذف گردد، گفت : از سال 93 تاکنون مدیران شهری در پلیس و شهرداری بحث تجدید نظر در طرح زوج و فرد را در دستور کار خود قرار دادند و حتی به شکل افراطی حذف کامل زوج و فرد را به عنوان یک گزینه انتخاب کردند، اما نتوانستند راه حلی پیدا نمایند و در نهایت در این دوره مدیریت شهری جراحی اساسی در این حوزه صورت گرفت.

پیر حسینلو با اشاره به این که در سال 97 در پی اجرای موفقیت آمیز طرح ترافیک جدید همگان متقاعد شدند که می توان الگوی طرح ترافیک را به محدوده زوج و فرد تعمیم داد، گفت : مهم ترین مزیت طرح ترافیک فعلی متغیر بودن زمان و شرایط سفر است که به صورت هوشمند نیز کنترل می گردد.

وی با بیان این که کاربر می تواند رفتار خود را به وسیله سیستم هوشمند مدیریت و با الگوی انتخاب عقلانی زمان سفر خود را انتخاب کند، اظهارکرد: ما در طرح ترافیکی جدید ممنوعیت را به محدودیت تبدیل کردیم و به شهروندان اختیار عمل داده شده است و حق انتخاب دارند تا بر اساس الگوهای سفر، رفتار خود را انتخاب نمایند.

مشاور فرهنگی معاون حمل و نقل شهرداری تهران با بیان این که شهروندان می توانند با استفاده از الگوهای سفری که اعلام شده است زمان و مدت سفر خود را پیش بینی نمایند، گفت : این شکل سفر می تواند اوج ترافیک در صبح و عصر در محدوده زوج و فرد را بشکند چرا که معتقد هستیم که شناورسازی قیمت زمینه ساز تغییر رفتار خودروسواران می گردد.

وی با اشاره به این که پیش از این میزان آلایندگی خودرو در هزینه سفر تأثیری نداشت اما از سال قبل با اعمال معاینه فنی برتر تخفیف 25 درصدی را برای ساکنان محدوده زوج و فرد در نظر گرفتیم، گفت : کوشش ما بر این است که تا الگوی خاص رفتاری ترافیکی مردم را بهبود ببخشیم.

safariro.ir: سافاری رو: مجله گردشگری و مسافرتی به همه جای دنیا

mosaferatro.ir: مسافرت رو: مجله گردشگری و مسافرتی

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 28991

به "خداحافظ زوج و فرد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خداحافظ زوج و فرد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید