تمدید مهلت برگزیت و شکاف میان سران اروپا

به گزارش مجله سرگرمی، لندن - خبرنگاران - اظهارنظر سران کشورهای اروپایی درآستانه برگزاری دومین نشست اضطراری شورای اروپا درباره تمدید مهلت خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، از اختلاف نظر عمیق شرکت کنندگان درباره مشخص مهلت جدید برای برگزیت حکایت دارد.

تمدید مهلت برگزیت و شکاف میان سران اروپا

به گزارش بامداد پنجشنبه خبرنگاران، میشل بارنیه مذاکره کننده ارشد برگزیت از سوی اتحادیه اروپا در گفت وگو با خبرنگاران گفت: تمدید مهلت برگزیت باید مفید و بر اساس هدف تعیین باشد. هدف همه ما این است که توافق لندن و بروکسل درباره برگزیت در مجلس انگلیس به تصویب برسد.

وی شرح داد که تصویب این توافق تنها راه خروج روشمند و منظم انگلیس از اتحادیه اروپا است که به نفع همه خواهد بود.

رهبران فرانسه، آلمان و لوکزامبورگ هم که از بلاتکلیفی در وضعیت برگزیت به ستوه آمده اند، خواستار تمدید کوتاه مدت برگزیت شده اند. با این حال دونالد توسک رئیس شورای اروپا پیشنهاد کرده است که برگزیت به مدت یک سال تمدید شود. بر اساس این پیشنهاد، انگلیس مختار خواهد بود تا در دوازده ماه آینده هر زمان که طرح دولت به تصویب مجلس رسید از اتحادیه اروپا خارج شود.

فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم تأکید دارد که انگلیس همچنان عضو اتحادیه اروپا است و این اتحادیه بر پایه نظر 28 کشور عضو آن تصمیم گیری می کند. چراغ سبزی که از نگاه کارشناسان نشان دهند انعطاف او با مهلت پیشنهادی لندن برای تعویق برگزیت است.

ترزا می امشب درخواست رسمی انگلیس برای تعویق برگزیت را به شورای اروپا ارائه داد. او سپس جلسه را ترک کرد تا رهبران 27 کشور اروپایی دراین باره تصمیم گیری کنند. انتظار می رود نشست آنها سه ساعت به طول بینجامد.

توسک پیش از برگزاری این نشست، با برخی سران کشورهای اروپایی دیدار و بار دیگر خواست تا با طرح پیشنهادی او درباره تمدید یک ساله برگزیت موافق کنند. وی گفت که هیچ یک از دو طرف نباید احساس تحقیر کنند.

ترزا می هم پیش تر در گفت وگو با خبرنگاران از اینکه لندن تاکنون اتحادیه اروپا را ترک نکرده ابراز تأسف کرد.

وی افزود: می دانم برخی به دلیل برگزاری این نشست اضطراری شاد نیستند چون معتقدند که انگلیس بایستی تاکنون اتحادیه اروپا را ترک کرده بود.

می همچنین مجلس کشورش را که تاکنون سه بار با طرح موردنظر دولت درباره نحوه خروج از اتحادیه اروپا مخالفت کرده مقصر دانست و افزود: اما دولت لندن تلاش می کند تا راهی را برای حرکت به جلو پیدا کند.

نخست وزیر انگلیس هدف اصلی نشست امروز را تمدید مهلت برگزیت برای رسیدن به توافق با اتحادیه اروپا خواند و یادآور شد که انگلیس در این رابطه 30 ام ژوئن (9 تیر) را پیشنهاد کرده اما ممکن است پیش از برگزاری انتخابات مجلس اروپا (23 می) این اتحادیه را ترک کند.

وی در مقابل پرسشی درباره تمدید طولانی تر برگزیت و این احتمال که اتحادیه اروپا ضرب الاجل برگزیت را فراتر از 30 ژوئن(9 تیر) تعیین کند، پاسخ روشنی را ارائه نداد و شرح داد که دولت قصد دارد تا پیش از زمان یادشده اتحادیه اروپا را ترک کند. نخست وزیر انگلیس هدف اصلی دولت را خروج با توافق از اتحادیه توصیف و شرح داد که این مساله به نفع همه خواهد بود.

با این حال دیپلمات های حاضر در نشست شورای اروپا می گویند به نظر می رسد ترزا می نسبت به تمدید طولانی برگزیت نرم تر شده است.

هم زمان با این تحولات اعضای فراکسیون حزب محافظه کار (کمیته 1922) درباره کناره گیری ترزا می از قدرت دیدار می کنند. می به هم حزبی ها خود وعده داده است که در صورت موافقت مجلس با طرح برگزیت دولت از مقام خود کناره گیری خواهد کرد.

جمعه این هفته آخرین مهلتی است که اگر اتحادیه اروپا با تمدید برگزیت مخالفت کند، انگلیس عملا از اتحادیه اروپا اخراج خواهد شد. این در حالی است که مجلس انگلیس دو شب پیش به طرحی رای داد که برگزیت بی توافق را ممنوع کرد. نتایج تازه ترین نظرسنجی اجرا شده توسط اسکای نیوز نشان می دهد که بیشتر مردم انگلیس نگران دورنمای خروج بی توافق از اتحادیه اروپا هستند.

ترزا می امروز طی سخنانی در نشست پرسش و پاسخ از نخست وزیر، برای اولین بار به برگزاری همه پرسی مجدد درباره برگزیت چراغ سبز نشان داد.

شبد * هـ ن *9122

safariro.ir: سافاری رو: مجله گردشگری و مسافرتی به همه جای دنیا

mosaferatro.ir: مسافرت رو: مجله گردشگری و مسافرتی

منبع: ایرنا
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 18818

به "تمدید مهلت برگزیت و شکاف میان سران اروپا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تمدید مهلت برگزیت و شکاف میان سران اروپا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید