برای انتخاب ایران سر دوراهی بودم، برای تغییر نسل باید شکیبا باشیم

به گزارش مجله سرگرمی، خبرنگاران - گروه ورزشی: در کشوری بزرگ شده بود که فوتبال و بسکتبال رواج بیش تری نسبت به والیبال داشت اما او والیبال را برای ادامه راه حرفه ای خود انتخاب کرد. به همراه تیم پارتیزان بلگراد دو قهرمانی و یک نایب قهرمانی لیگ یوگسلاوی را کسب کرد، دو قهرمانی جام حذفی و یک نایب قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا نیز از دیگر افتخارات دوران بازیگری اش بود.

برای انتخاب ایران سر دوراهی بودم، برای تغییر نسل باید شکیبا باشیم

در 32 سالگی وارد دوران مربیگری شد، 40 سال داشت که راهنمایی تیم ملی کشورش (صربستان) را بر عهده گرفت و در 51 سالگی با پیشنهاد راهنمایی تیم ملی والیبال ایران که به تازگی نامش در دنیای حرفه ای والیبال طنین انداخته بود روبرو شد.

پیشنهادی که او را در یک دو راهی انتخاب قرار داد. شناختی از ایران و مردمانش نداشت، تنها می دانست والیبال را خوب بازی می نمایند و در آینده ای نه چندان دور به یکی از قدرت های این رشته در دنیا تبدیل خواهند شد. از طرف دیگر در بعضی سایت ها و خبرگزاری ها اخبار خوبی از ایران نشنیده بود به همین دلیل برای قبول راهنمایی تیم ملی و آمدن به ایران دچار تردید شده بود.

به همراه تیم صربستان دو بار فرصت آمدن به ایران را داشته اما زمان کافی برای بازدید و برخورد با مردم برایش فراهم نشده بود. به هر ترتیب با شناختی که از بازیکنان ایرانی داشت، پذیرفت به ایران بیاید. والیبال باعث شد تا تصورات منفی و سیاهی که از سرزمین پهناور ایران در ذهنش شکل گرفته بود پاک گردد. با ورود به ایران با مردمانی مهربان روبرو شد تا متوجه گردد اخبار منفی از ایران صحت ندارد.

حال از حضورش در ایران شاد است و به گفته خودش یکی از جالب ترین خاطراتش جو و فضای سالن های ورزشی با حضور مردم ایران است. والیبال و به طور کلی ورزش دلیلی شد تا ایران به مردِ صربستانی به خوبی شناخته گردد و او به عنوان یک سفیر ورزشی می تواند بازخورد خوبی از ایران برای مردمان سرزمینش به همراه ببرد.

کولاکوویچ چندباری نیز خانواده اش را به ایران آورد. حتی قرار بود همسر ایگور، ساندرا کولاکوویچ نیز مذاکراتی برای راهنمایی تیم ملی هندبال زنان ایران داشته باشد که به دلیل رفتن رئیس وقت فدراسیون به خاتمه نرسید.

ایگور کولاکوویچ با هدف تغییر نسل، راهنمایی تیم ملی را بر عهده گرفت و خواسته اش از مردم این است تا کمی شکیبا باشند و به بازیکنان جوان که دچار اشتباه می شوند احترام بگذارند چرا که آینده برای جوانان است. سرمربی تیم ملی اعتقاد دارد برای تغییر نسل احتیاج به زمان دارد و باید آهسته آهسته تیم را دچار تغییر کند.

سال مهم و پرترافیکی برای والیبال ایران و دنیا در پیش است و تیم ملی راهی مسابقات لیگ ملت ها، انتخابی المپیک، قهرمانی آسیا و جام دنیای است. سرمربی تیم ملی پیش از آغاز سفر طولانی تیم ملی در مصاحبه ای با خبرنگاران شرکت کرد.

مشروح تبادل نظری خبرنگاران با ایگور کولاکوویچ سرمربی تیم ملی والیبال را می خوانید:

* فوتبال و بسکتبال از والیبال هواداران بیش تری دارد

در کشورم (صربستان) زمانی که همه سن کمی دارند یک ورزش را انتخاب و آغاز به فعالیت می نمایند. مردم صرب ابتدا به سراغ فوتبال و بسکتبال می روند و پس از آن والیبال را آغاز می نمایند چرا که والیبال مانند فوتبال و بسکتبال خیلی رایج نیست. در یازده سالگی والیبال را از یک سردری، جایی که شرایط خوبی نداشت آغاز کردم. بعد از آن از یک باشگاه، ورزش حرفه ای را آغاز و به همین تربیت رده نوجوانان، جوانان و سپس بزرگسالان را طی کردم تا اینکه در انتهای دوره ورزشی ام با تیم پارتیزان بلگراد به که مدت زمان زیادی قهرمان یوگسلاوی سابق بود فعالیت داشتم. در 32 سالگی دوران ورزش حرفه ایم تمام و مربیگری را آغاز کردم، در 40 سالگی نیز راهنمایی تیم ملی صربستان را بر عهده گرفتم.

* داستان های خوبی از ایران نشنیده بودم

زمانیکه پیشنهاد سرمربیگری تیم ملی ایران را گرفتم اطلاعات زیادی از ایران نداشتم. به دلیل داستان هایی که در روزنامه ها و سایت ها از ایران شنیده بودم تمایلی به آمدن نداشتم. در گذشته دو بار به همراه تیم صربستان به ایران آمده بودم اما زمان کافی برای بازدید نداشتم تا بتوانم با فرهنگ و جامعه ایرانی آشنا شوم. فقط می دانستم که ایران، والیبال خوبی دارد که مردمش علاقه زیادی به این رشته ورزشی دارند و توانایی و پتانسیل زیادی در این رشته وجود دارد. همچنین مسابقات محبت آمیز زیادی با ایرانی ها داشتم، به همین دلیل بازیکنان ایرانی را به خوبی می شناختم.

* خاطره بدی در ایران نداشتم

تا به امروز هیچ خاطره بدی در ایران نداشته ام. همانطور که گفتم از بودن در اینجا لذت می برم. مردم ایران، انسان های خوب و مهمی هستند و بسیار شادم که این فرصت را دارم تا با بازیکنان حرفه ای کار کنم. همین طور با همکارانم. چرا که من هر روز با خنده در سالن حاضر می شوم و اینجا محیط کار من است.

* جو سالن مسابقات با حضور مردم ایران برایم جالب است

داستانهای زیادی دارم که شاید برای شما جالب نباشد. اما یکی از خاطرات بسیار جالبم، فضا و جو سالن مسابقات است، زمانی که تیم ملی ایران بازی دارد، حضور مردم ایران در سالن مسابقات خاطرات بسیار خوبی برایم ساخته است. تهران و اردبیل و البته امیدوارم که ارومیه نیز همینطور باشد (با اشاره به میزبانی ارومیه در لیگ ملت های والیبال). از فضای سالن بهترین انرژی را می گیرم و این خاطره خوبی برایم است.

* مردم ایران خارج از رانندگی احترام زیادی برای هم قائل هستند

در بدو ورودم به ایران با آدم های بسیار خوب، مهربان و خونگرمی آشنا شدم که بسیار به یک دیگر احترام می گذاشتند و در همه شرایط این احترام را نگه می دارند. مردمی دوست داشتنی که عصبی نیستند. شاید چیزی که از مردم ایران انتظار نداشتم ترافیکی است که در تهران وجود دارد. مردم ایران در بیرون از ترافیک بسیار به هم احترام می گذارند اما در هنگام رانندگی اینقدر که باید احترامی وجود ندارد و این برای من جای تعجب دارد. نکته دیگر اینکه مردم ایران مانند کشور من دوست دارند که همه چیز را در دقیقه 90 انجام دهند. در فدراسیون همه کارها و برنامه ریزی ها به خوبی انجام می گردد اما در آخرین لحظه اقدام به انجام می نمایند.

* دوری از خانواده مشکل نیست

دوری از خانواده مسئله ای برایم به وجود نمی آورد چرا که من یک فرد ورزشی هستم و در کل دنیا در حال چرخیدنم. هر کدام از اعضای خانواده ام شغل خود را دارند و خیلی امکانپذیر نیست که با یکدیگر باشیم. همسرم چند روزی به ایران خواهد آمد. همانطور که در ابتدای حضورم در ایران نزد من آمد، همینطور پسرانم. به دلیل شرایط شغلی، بسیار سخت است که همزمان بخواهیم با یکدیگر اینجا (ایران) باشیم.

ایگور کولاکوویچ به همراه خانواده

* حضور همسر در تیم ملی هندبال منتفی شد

کولاکوویچ در ادامه تبادل نظریش با خبرنگاران به مذاکره فدراسیون هندبال با همسرش اشاره نمود و گفت: بحث حضور همسرم برای راهنمایی سرمربیگری تیم ملی هندبال بانوان ایران در همان ابتدای حضورم مطرح و تمام شد. با رئیس وقت فدراسیون هندبال صحبت هایی مطرح شد که با رفتن او، این بحث به اتمام رسید. دیگر هم کسی سوال نکرد و در حال حاضر همسرم در صربستان در تیم باشگاهی خود مشغول به کار است.

همسر ایگور در ایران

* هدفم تغییر نسل در والیبال ایران بود / فرصت رشد فراهم نشد

هدف اصلی ام در والیبال ایران، تغییر نسل بود تا شرایط خوبی را برای آینده فراهم کنم. ایران توانست صندلی خوبی در والیبال دنیا برای خودش کسب کند اما بعد از آن دیگر شرایط برایش فراهم نشد که بتواند رشد کند و در صندلی بالاتری قرار گیرد. تیم نوجوانان، قهرمان دنیا شد و جوانان نیز بازی های خوبی ارائه کردند، همچنین نتایج تیم زیر 23 سال، نشان داد که پتانسیل خوبی برای والیبال ایران و پیشرفتش وجود دارد.

* مردم به بازیکنان جوان احترام بگذارند

در سال اول حضورم پیروز شدیم مدال برنز مسابقات قاره ای را دریافت کنیم که این اولین مدال دنیای تیم ملی والیبال ایران بود. ایران این امکان را دارد تا مدال های بهتری دریافت کند. این شرایط یک شب به وجود نمی آید و باید کار کنیم. کارهای بسیار زیادی که باید فدراسیون انجام دهد. مردم ایران باید به این تیم و بازیکنان جوان احترام بگذارند. درست است که جوانان اشتباه می نمایند اما یک روز اتفاقات خوبی برای آنها رخ خواهد داد. باید به بازیکنان جوان احترام گذاشته گردد چرا که آینده برای این بازیکنان است.

* در لیگ ملت ها از ترکیبی از جوانان و با تجربه ها استفاده خواهم کرد

علی رغم هدف شما برای تغییر نسل اما جوانگرایی کامل صورت نگرفته است، برای مثال آیا لیگ ملت ها فضا را برای حضور بیشتر بازیکنان جوان فراهم خواهد نمود؟ پاسخ به این سوال کمی سخت است چرا که ما باید به تیم نوجوانان و جوانان احترام بگذاریم آنها نیز مسابقات قهرمانی خودشان را در پیش دارند همانطور که می بینیم در ترکیب تیم ملی بازیکنان جوان حضور دارند. دلیل اینکه از بعضی از آنها نیز نمی توانیم استفاده کنیم این است که آنها در اختیارتیم نوجوانان و جوانان هستند. والیبال ایران احتیاج دارد تجربیات بیشتری کسب کند و این تجربه در مسابقه بین المللی به دست خواهد آمد. برای همین ما باید در مسابقات لیگ ملت های والیبال از ترکیبی از بازیکنان با تجربه و جوان استفاده کنیم. همانطور که دیدیم در مسابقات قهرمانی دنیا از 4 بازیکن، توخته، شریفی، حضرت پور و کاظمی که تازه از مسابقات نوجوانان بازگشته بودند استفاده کردیم. نمی توانیم به یکباره تیم را با تغییر نسل روبرو کنیم. فقط می توانیم قسمت هایی از تیم را عوض کنیم. سال گذشته 4 بازیکن را تغییر دادیم، 4 نفر قسمتی از تیم 14 نفره بودند، 4 نفری که از تیم نوجوانان آمدند.

* فدراسیون شرایط را برای تیم ملی فراهم کرد

با توجه به سال پرترافیک والیبال، آیا تمام امکانات و شرایط برای تیم ملی فراهم شده است؟ فدراسیون همه چیز را برایمان آماده نموده است اما باید یک سری شرایط بیشتری انجام می دادیم مانند مسابقات محبت آمیز به خاطر شرایطی که وجود دارد مسابقات محبت آمیز یک مسئله است و همینطور گاهی احتیاج است که یک کمپ خارج از کشور برپا کنیم اما به دلیل مسائل مالی و شرایطی که هست قابل انجام نبود. اما سایر شرایط خوب است. شما بهتر می دانید که در حال حاضر پذیرش مسابقات محبت آمیز کار بسیار سختی است چون تیمی حاضر نمی گردد در اینجا حاضر گردد و با شرایط مالی نیز ما نمی توانیم به آنجا برویم اما فدراسیون تمام کارهایی که باید را به بهترین نحو برای ما انجام داد.

* افشین داوری اشتباه ننموده است

نظر شما درباره اظهارات افشین داوری مبنی بر عدم درخواست کادر فنی برای بازی های محبت آمیز چیست؟ ما درخواستی به فدراسیون ندادیم چرا که هیچ تیمی پاسخ ما را نداد حتی با اینکه من و خوش خبر ارتباطات خوبی داریم اما تیمی جوابگو نبود. به همین دلیل تا قبل از بازی های لیگ ملت ها مسابقه محبت آمیز نداریم. شاید داوری اشتباه ننموده است چون تیمی درخواست بازی محبت آمیز ما را نداد ما نیز آن را به فدراسیون اعلام نکردیم. می دانیم که فدراسیون می تواند همه چیز را برای ما مهیا کند اما خوب کسی به ما جواب نداد. (سرمربی تیم ملی والیبال به همراه امیر خوش خبر، سرپرست تیم ملی رایزنی های لازم را برای برگزاری بازی محبت آمیز با تیم های مختلف انجام داده اند و به دلیل دریافت پاسخ منفی از تیم های درخواست نماینده دیگر اطلاعی به فدراسیون نداده اند به همین دلیل فدراسیون این طور برداشت نموده است که کادر فنی درخواستی برای برگزاری بازی محبت آمیز نداشته است).

* مهم حضور در المپیک است / باید بهترین مبارزه را انجام دهیم

صعود به المپیک در کدام مرحله امکان پذیر است؟ مهم نیست در کدام مرحله به المپیک می رویم. مهم المپیک است. هر دو مرحله برای ما سخت است. با اینکه کوبا و مکزیک در گروه ما وجود دارند اما روسیه به دلیل میزبانی تمام کارها را برای حضور و مهیا شدن در المپیک انجام داده است. در مرحله دوم مسابقات انتخابی المپیک (قاره ای) هنوز میزبان تعیین نیست و فکر می کنم که چین باشد. آنها نیز به همراه استرالیا شرایطی مانند ایران را دارند. در آنجا باید بهترین مبارزه را برای کسب نتیجه انجام دهیم.

* در زندگی خصوصی نیز ارتباط خوبی با چیریچ دارم

الکساندر چیریچ، هموطن شما نیز راهنمایی تیم ملی واترپلو ایران را بر عهده دارد، ارتباط شما با او چطور است؟ چیریچ یکی از بهترین واترپلوئیست ها در دنیا بوده است. برای اولین بار در سال 2008 در پکن یکدیگر را ملاقات کردیم و مجدداً در ایران او را دیدم. چیریچ یک انسان خارق العاده و بسیار خلاق است. همواره سعی می کنیم تجربیاتمان را با یکدیگر مبادله کنیم. گاهی او سر تمرینات ما حاضر می گردد گاهی من نیز به تمرینات آنها می روم. به غیر از کار در زندگی خصوصی هم رابطه خوبی با یکدیگر داریم.

* مردم شکیبا باشند / برای بهترین نتیجه کوشش خواهیم کرد

و در خاتمه تبادل نظر پیغام شما برای مردم ایران چیست؟ امیدوارم مردم ایران صبر داشته باشند و حمایت بسیار خوبی از بازیکنان جوان به عمل آورند. برای بالا و پایین های تیم شکیبا باشند. ما نیز سعی می کنیم بهترین نتیجه را به مردم ایران بدهیم.

* از اینکه فرصت این تبادل نظر را به خبرنگاران دادید از شما تشکر می کنیم.

- این یکی از وظایفم است و باعث افتخارم که در این مصاحبه شرکت کردم.

safariro.ir: سافاری رو: مجله گردشگری و مسافرتی به همه جای دنیا

mosaferatro.ir: مسافرت رو: مجله گردشگری و مسافرتی

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 23079

به "برای انتخاب ایران سر دوراهی بودم، برای تغییر نسل باید شکیبا باشیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برای انتخاب ایران سر دوراهی بودم، برای تغییر نسل باید شکیبا باشیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید