آرزوهایش نوید سفیر موسیقی وطن می دهد...

به گزارش مجله سرگرمی، خبرنگاران/کردستان آرزوهایش نوید سفیر موسیقی وطن می دهد و دل در راه سفر دارد؛ نوجوان خنده روی 14 ساله، زاده سنندج و آمده از خاستگاه و شهر خلاق موسیقی دنیا؛ به واسطه مقام های زیادی که تا سن 14 سالگی کسب نموده لقب نابغه موسیقی ایران را ازآن خود نموده است.

آرزوهایش نوید سفیر موسیقی وطن می دهد...

کارن احمدی، از 8 سالگی به ساز سنتور علاقه مند شده و کار خود را با حضور در کلاس های آموزشی در سنندج آغاز نموده است؛ اکنون که به صورت حرفه ای موسیقی را می نوازد، علاقه به موسیقی کلاسیک و ساز سنتی را از بچگی و با گوش دادن به آهنگ های استاد شجریان به دست آورده و با یاری مسعود معزی اولین و تنها استادش پا به عرصه موسیقی گذاشته است.

کارن می گوید: تابستان بود و در راه رفتن به کلاس زبان بودم، که پدرم آکادمی موسیقی را دید و پیشنهاد حضور در کلاس موسیقی را برای گذران اوقات فراغت به من داد. کار را با آموختن بلز آغاز کردم و دوره 6 ماهه را 3 ماهه به سرانجام رساندم، بعد در سرانجام دوره گفتند که باید ساز مورد علاقه خود را انتخاب کنید؛ در ادامه قرار شد در مجتمع فجر سنندج همراه با انتخاب ساز اجرایی داشته باشیم؛ در بین اجراها صدای دلنشن سنتور به گوشم رسید و توجهم را به خود جلب کرد، اجرای قطعه خزان از استاد مشکاتیان توسط دختری به نام آرینا صادقی که برای من سرنوشت ساز بود و علاقه من به سنتور را رقم زد.

این نوجوان 14 ساله سنندجی می گوید: بدین ترتیب ساز سنتور را انتخاب و با حضور در دوره، کار را آغاز کردم؛ با دستور استاد برای سنجش، مضراب را در دست گرفتم و آغاز به نواختن کردم، استاد با تایید کارم، نتیجه سنجش من را در حد مطلوبی ارزیابی کرد و گفت که استعداد خوبی در نواختن سنتور دارم. به این ترتیب آموختن سنتور را با استاد مسعود معزی در 48 جلسه آموزش مقدماتی آغاز کردم و اکنون مشغول به ادامه در دوره پیشرفته هستم.

او که تا کنون در جشنواره های زیادی شرکت نموده و مقام های بسیاری کسب نموده است حضور در جشنواره ملی جوان بعد از 8 ماه از آغاز کار خود را اولین و مهم ترین حضور خود در جشنواره ها را می داند و می گوید: به پیشنهاد استادم و فقط برای سنجش و نه کسب مقام شرکت کردم.

کارن که در رابطه با چگونگی کشف استعدادش در این زمینه سخن می گفت، با ذوق و لحن نوجوانانه اش ادامه داد: روزی فارغ از جشنواره و اعلام جواب ها در سایت، به آکادمی که رفتم، استاد خبر حضورم در بین 8 نفر اول را به من داد و گفت که باید خود را برای رفتن به تهران آماده کنی. سپس در تهران من را به عنوان پدیده اعلام کردند و در تالار وحدت اجرای اختصاصی برایم گذاشتند و این نقطه عطفی برای کشف استعداد من در زمینه موسیقی شد.

این نابغه موسیقی، که میخواهد به هنرستان برود و ساز سنتور را به صورت تخصصی و آکادمیک نیز ادامه دهد، تمرین و کوشش و انتخاب ساز بر اساس سلیقه خود را مهم ترین توصیه و پیغام به همسن و سالانش بیان می نماید و می گوید: انتخاب ساز بر اساس علاقه خود فرد در موفقیت بسیار مهم و تاثیرگذار است.

او که پدر و مادرش هر دو مشوق های اصلی وی در موسیقی هستند و مادرش از لحاظ تئوریک و ریتم شناسی بیشتر به او یاری می نماید، روزانه با جدیت تمرین می نماید تا بتواند بورسیه بگیرد و به خارج از کشور برای ادامه تحصیل برود.

کارن از کم توجهی مسئولان گلایه می نماید و می گوید: اگرچه ایران و به ویژه زادگاهم سنندج خاستگاه موسیقی است، اما شرایط برای ادامه و کسب موفقیت های بیشتر مهیا نیست و توجهی به نخبگان موسیقی نمی گردد و این در حالی است که در کشورهای خارجی حمایت و اهمیت به نخبگان بیشتر است و به گفته یکی از آشنایان که در هلند است شاید اگر من آنجا بودم طلایم می دریافتد.

کارن، حوزه هنری استان کردستان را تنها حامی خود معرفی می نماید و می گوید: حوزه هنری با برگزاری کنسرت از من حمایت می نماید و همچنین مهیا کردن حضورم در کنگره مشاهیر کرد و بودن در کنار این مشاهیر برایم افتخار بزرگی بود که آن را مدیون حمایت های حوزه هنری استان می دانم.

او برگزاری کنسرت ها را در عرصه کاری خود خاطره انگیز می داند و می گوید: عضو گروهی متشکل از 7 سنتور نواز به نام ساز و ژین زیر نظر استاد معزی است که همگی همسن بوده و ارتباط صمیمانه ای با هم دارند.

این نابغه موسیقی که قطعه خزان استاد مشکاتیان را بیشتر از همه قطعه ها دوست دارد چون موجب علاقه وی به ساز سنتور شده است، می گوید: هر سازی سختی و حس خاص خود را دارد، اما سنتور صدای دلنشین و همه پسندی دارد و حتی برای شخصی هم که نواختن سنتور را بلد نیست، با کوبیدن مضراب بر سیم می تواند صدای قشنگتری نسبت به سازهای دیگر بشنود.

وی نواختن قطعه خارجی، ایرانی و سنتی را از خصوصیات مهم ساز سنتور می داند و می گوید: سنتور بیشتر قطعات سنتی، آوازی و ردیفی را می نوازند و از چوب درخت گردو ساخته می گردد، دارای دو حفره برای خروج صدای ساز و دو گوشی برای کوک کردن است، همچنین برای هر نت دارای 4 سیم بوده که به گوشی وصل است و گوشی نیز بر خرک قرار داده می گردد تا ارتفاع داشته و صدای ساز از آن بیرون بیاید.

کارن که به همه سازها علاقه مند است، اکنون تنبک را به عنوان ساز مکمل خود انتخاب نموده و 4 سال است که خودش سازش را کوک می نماید و برای ورود به هنرستان باید ساز پیانو را هم یاد بگیرد و سولفژ را هم کار کند.

او که برای شرکت در جشنواره ها روزی 7 ساعت تمرین می نماید، می گوید: در شرایط کنونی به دلیل حضور آنلاین در کلاس فقط بعداز ظهرها سه الی 4 ساعت در خانه تمرین می کنم و به طور کلی فراغت خود را فقط با تمرین کردن می گذرانم و هر وقت که بی حوصله می شوم حال خودم را با سنتور خوب می کنم.

به گفته کارن، محلی اصل تمریناتش منزل است و گاهی اگر نتواند قطعه ای را خوب بنوازد و مجبور به تکرار آن گردد، عصبانی می گردد و گاهی هم برادر کوچکش ادامه تمرین را برایش سخت می نماید.

این نابغه موسیقی که خود با سازی عاریتی از دوست پدریش راه موسیقی را در برگرفته است، قیمت یک ساز سنتور خوب را 12 میلیون تومان ذکر می نماید و می گوید: اگر کسی بخواهد سنتور را آغاز کند باید حداقل دو میلیون تومان هزینه کند و با کمی تامل در وصف کسی هم که توان هزینه تهیه سنتور را نداشته باشد می گوید که فقط به یاد حرف استادم می افتم که می گفت زمانی که سنتور نداشتم برای تمرین، چند سیم را بر روی یک فیبر وصل نموده بود و روی آن تمرین می کرد ...

او نواختن آهنگ های کردی و استاد شجریان را بیشتر از راه گوشی آموخته است و البته در زمینه نت هم کار می نماید و به شناخت ردیف هم مشغول است و در حفظ ردیف استاد صبا در سن 11 سالگی شرکت نموده و مورد تقدیر ویژه قرار گرفته است.

به گفته کارن، سنتور در همه جای جهان با تفاوت های جزیی وجود دارد، اما در ایران بیشتر به صورت سنتی نواخته می گردد؛ او قطعه ای تحت عنوان آشوب همایون ساخته و معتقد است که اگر کسی که اصول ردیف ها را بداند و فواصل پرده ها را به درستی بشناسد می تواند قطعه بسازد.

این نابغه موسیقی در سنندج، استاد اردوان و پشنگ کامکار را الگوی خود در موسیقی می داند و می گوید: تا کنون هیچ کدام از هنرمندان و مسئولان برای حمایت از او تماس نگرفته اند و به جز برگزاری کنسرتی در تهران کاری مهم برای او انجام نشده است.

او از دعوت گروه شش اقلیم برای برگزاری کنسرت های بین المللی در کل اروپا بعد از کرونا اطلاع داد و گفت: برای موفقیت در موسیقی نهایت کوشش خود را خواهم کرد و آرزوهای زیادی در این جهت دارم؛ ادامه تحصیل می دهم و با تاسی از استاد همایون شجریان می خواهم که به سفیر موسیقی ایران تبدیل شوم.

کارن یادگیری و آموزش را در هر زمینه ای شیرین توصیف می نماید و می گوید: یاد دریافت سنتور برایم از اول سخت و طاقت فرسا بود و با وجود خستگی و نگرانی های زیادی که داشتم هیچ وقت از کوشش نا امید نشدم، چون موسیقی و سنتور را با عشق و علاقه خودم انتخاب کردم و برای رسیدن به آن کوشش خواهم کرد.

safariro.ir: سافاری رو: مجله گردشگری و مسافرتی به همه جای دنیا

mosaferatro.ir: مسافرت رو: مجله گردشگری و مسافرتی

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 132749

به "آرزوهایش نوید سفیر موسیقی وطن می دهد..." امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آرزوهایش نوید سفیر موسیقی وطن می دهد..."

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید